Sakarā ar ārkārtējās situācijas izsludināšanu valstī no 2020.gada 9.novembra līdz 11.janvārim Spa centrs būs slēgts.

Stiprini savu imunitāti un parūpējies par savu labsajūtu rudenī

Jaunumi

Stiprini imunitāti

Dabā ir iestājies rudens – gadalaiks, kurš tradicionāli saistās ar aktīvu gatavošanos svētkiem, dažādu pasākumu un svinību apmeklējumu, atgriešanos steidzīgajā darba ritmā pēc vasaras atvaļinājumiem. Šogad gan daudz vairāk laika pavadīsim mājas, savu tuvinieku lokā, izvairoties no publiskiem pasākumiem, un savā veidā tā ir iespēja arī mums pašiem šoruden piebremzēt savu ikdienas steigu un nebeidzamo pasākumu virkni. Izmantosim šo laiku, lai atpūtinātu prātu, atrastu jaunas aizraušanās un hobijus ģimenes lokā, kas saistītas ar atrašanos dabā, pie jūras, dārzā vai jebkur citur, kur svaigais un spirgtais rudens gaiss kliedē nepārtraukto informācijas plūsmu no ziņu portāliem, sociālajiem tīkliem un čatu grupām. Atrašanās svaigā gaisā ir viens no atslēgas vārdiem, runājot par imunitātes stiprināšanu un organisma spēju aizsargāties pret dažādiem vīrusiem. Bet kas tad īsti ir imunitāte? Un kā to nostiprināt, nenodarot pāri organismam vai neizjaucot tajā esošo dabisko balansu?

Imunitāte ir kompleksa bioloģiska sistēma organismā, kuras uzdevums ir atpazīt nevēlamus mikroorganisms un pasargāt organismu pret tiem. Šajā sistēmā vienlīdz svarīgu uzdevumu pilda dažādi mūsu ķermeņa orgāni un orgānu sistēmas – limfātiskā sistēma (limfmezgli), mandeles, liesa, apendikss,vairogdziedzeris, kaulu smadzenes, Peijera plātnītes zarnās. Stiprai imunitātei ir būtiska visu šo orgānu un sistēmu “saskaņota” darbība, un mums ir daudz iespēju savam organismam palīdzēt cīnīties ar nevēlamajiem vīrusiem. Medicīnā izšķir iedzimto un iegūto imunitāti, un tikai no mums pašiem ir atkarīgs, kā iegūto imunitāti mēs stiprināsim ikdienā un kā pasargāsim sevi pašu.

Ir daudz dažādu pētījumu gan par imunitātes stiprināšanu dabīgā ceļā – ar pārtikas produktiem, gan par vitamīnu un uztura bagātinātāju lietošanu uzturā. Ārsti un dietologi iesaka paļauties tikai uz zinātniski atzītiem un pamatotiem datiem, kas iegūti metodoloģiski atbilstošā veidā, un kritiski izvērtēt farmācijas vai pārtikas industrijas reklamētos produktus. Nav noslēpums, ka periodiski publiskajā telpā un sevišķi sociālajos tīklos parādās kāds “brīnumlīdzeklis”, kam tiek piedēvētas imunitāti stiprinošas īpašības. Medicīnas speciālisti ir vienisprāt – zinot, cik sarežģīta ir imunitāte kā sistēma mūsu organismā, nav un nebūs iespējams ar vienu produktu vai uztura bagātinātāju strauji uzlabot imunitāti un iegūt aizsardzību pret visiem vīrusiem un citiem slimību izraisītājiem. Iegūtās imunitātes noturība un spēja aizsargāt no nevēlamā vislielākā mērā ir atkarīga no mūsu dzīvesveida izvēlēm. Arī uztura speciāliste Lizete Puga uzsver, cik būtiska ir kompleksa pieeja imunitātes stiprināšanā – “sabalansēts uzturs, regulāras fiziskas aktivitātes, netraucēts miegs, pietiekams laiks ķermeņa un prāta atpūtai. Stipras imunitātes pamats ir visu šo faktoru līdzsvars organismā. Attiecībā uz sabalansētu uzturu, jāatceras, ka maltītēm jābūt regulārām un pēc iespējas krāsainākām, daudzveidīgākām, iekļaujot ēdienkartē daudz dārzeņu un graudaugu, un produktus ar augstu Omega 3 un Omega 9 jeb tā saukto “labo tauku” saturu (avokado, kvalitatīva olīveļļa, lasis, Indijas rieksti). Rudens sezonā būtu svarīgi vismaz reizi dienā ēdienkartē iekļaut kādu no fermentētajiem produktiem – glāze kefīra, skābēti kāposti, kimči kāposti vai tējas sēnes dzērieni. Šie produkti ir dabīgie probiotiķi, kas uzlabo zarnu trakta darbību un labvēlīgi ietekmē organismu kopumā. Izvēloties aptiekā nopērkamos probiotiķus, svarīgi pievērst uzmanību, lai to sastāvā nav etiķskābe vai konservanti, kas samazina to iedarbību.”

Vairākos klīniskajos pētījumos ir apstiprināta hipotēze par vitamīnu pozitīvo ietekmi uz mūsu imūnsistēmu, it sevišķi infekciju slimību atveseļošanās periodā. Tomēr, pirms jebkura vitamīna papildus uzņemšanas, jāveic asins analīzes, lai noteiktu, kuru vitamīnu, kādās devās un cik ilgi nepieciešams lietot. Jāatceras, ka pastāv hipervitaminozes risks, kad organisms uzkrāj pārāk daudz uzņemtā vitamīna, kas var nelabvēlīgi ietekmēt aknu un nieru darbību. Tāpat būtiski, ka atsevišķi vitamīni izslēdz viens otra iedarbību vai nepareizi lietoti neuzsūcas organismā.

“Pirms jebkuru vitamīnu lietošanas, jāvēršas pie sava ģimenes ārsta un jāveic nepieciešamās analīzes. Tikai ārsts var izvērtēt analīžu rezultātus un piemērot vitamīnu kursu. Latvijas iedzīvotāju vidū ļoti izplatīts ir D vitamīna deficīts, tādēļ būtu ieteicams šī vitamīna līmeni organismā pārbaudīt regulāri, vismaz vienu reizi gadā. Jāatceras, ka D vitamīns ir arī pārtikas produktos, kurus ieteicams iekļaut savā ikdienas ēdienkartē – visi dzīvnieku valsts produkti, olas dzeltenums, pilnpiena produkti, treknas zivis - lasis, skumbrija, forele, zutis, sviesta zivs. Pārskatot savu ikdienas ēdienkarti, varam redzēt, cik bieži neveselīgās pārtikas izvēles saistītas ar laika trūkumu, stresu. Mainot ēšanas paradumus un izprotot sabalansēta uztura pamatprincipus, ir daudz vieglāk izslēgt no savas ikdienas balto miltu izstrādājumus, cukuru, ātrās uzkodas un saldinātos dzērienus. Arī šī ir daļa no kompleksās pieejas imūnsistēmas stiprināšanā – atslogot savu organismu, uzlabot miega kvalitāti un vispārēju ķermeņa labsajūtu,” teic Lizete Puga.

Ķermeņa un prāta atpūta nav mazvarīgs faktors kopējā imunitātes stiprināšanā. Mēs regulāri plānojam savu ikdienā padarāmo darbu sarakstu, bet bieži aizmirstam ieplānot arī laiku tikai sev un savai labsajūtai. Pat viena stunda netraucētas atpūtas var sniegt tik daudz enerģijas un dzīvesprieka! ESPA Rīga aicina rudens sezonā ļauties mierpilnai peldei baseinā un saunas apmeklējumam.Papildinot šo atpūtu ar kādu no ESPA īpašajām procedūrām sejai vai ķermenim, Jums būs iespēja pilnvērtīgi atpūsties un atgūt emocionālo līdzsvaru un enerģiju. ESPA Rīga aicina apmeklēt dziļi relaksējošo ķermeņa procedūru ar siltiem gliemežvākiem un aromātiskajām eļļām. Tikai novembrī šai procedūrai būs īpaša cena, un iespēja, iegādājoties procedūru, saņemt dāvanā ESPA kosmētikas komplektu.

Raksts tapis sadarbībā ar uztura speciālisti Lizeti Pugu.